Interactieve trainingen voor de bemiddelaar

     Een training bij de specialisten van de klachtencommissie

Interactieve trainingen voor de bemiddelaar

Een training bij de specialisten van de klachtencommissie

De bemiddelaar

Na een melding over ongewenst gedrag is de rol van de bemiddelaar om in goed overleg met partijen een gedragen oplossing te bereiken.  

Er komt veel bij kijken om partijen neutraal en zonder oordeel verder te helpen. Partijen zijn namelijk in eerste instantie bezig met de feiten in de zin van ‘wat is er werkelijk gebeurd?”. Ze hebben ook hun gedachten over de kwalificatie van het gedrag, want gaat het om seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en/of pesten. Ze hebben het over hun eigen ervaring bij de situatie en het kan ook lastig zijn voor een melder om alles echt uit te spreken en voor de ander om zich daarin aangesproken te voelen. 

Hoewel een bemiddelaar niet aan feitenonderzoek doet, is inzicht in de positie van partijen en de kwalificatie van het gedrag wel belangrijk. Het verschil in perceptie, de ervaringen en bedoelingen zullen namelijk uitgesproken worden. Hoe help je partijen door deze fase heen? Hoe kun je hen helpen om zich naar elkaar uit te spreken en inzicht in de ander te krijgen?  

In de ochtend van deze interactieve training gaat het om het inzicht in de vormen van ongewenst gedrag en de posities van partijen. Inzicht derhalve in hun situatie, met de focus op wat er nodig is zodat beide partijen zich gehoord voelen en er over en weer begrip ontstaat. Dat is een basis om een oplossing te bespreken, want zonder dit inzicht en begrip is bemiddelen niet goed denkbaar.  

In de middag verschuift de focus naar het realiseren van een oplossing waar beide partijen zich goed in kunnen vinden. Daarvoor zal helder moeten zijn wat het doel van het overleg is en wat partijen als een echte oplossing ervaren. Wat partijen nodig hebben en van elkaar mogen verwachten, zal besproken moeten worden.

Een bemiddelaar realiseert helderheid over het doel van het overleg en is op een neutrale wijze constructief. Een bemiddelaar denkt ook mee en kan putten uit een breed scala aan oplossingen die tijdens de training behandeld worden. Ondertussen leert de bemiddelaar wat er wel en niet kan en ook kan de bemiddelaar partijen enig inzicht geven in wat er gebeurt als er geen onderlinge oplossing wordt bereikt. Een belangrijke rol die op een cruciale fase in een arbeidsverhouding beslissend kan zijn.   

Het gaat om training waarna door inzicht en overzicht het oplossend vermogen wordt vergroot. 

Leren bij de klachtencommissie zelf

Een unieke kans  

Deze training is geen dag van toehoren, maar een interactieve werkvorm in kleine groepen. Deelnemers leren ieder facet helder te vertalen en doeltreffend op te pakken.

  • Interactief leren in groepen tot maximaal 12 personen; 
  • Innovatieve training gericht op kennis, inzicht en vaardigheden;
  • Zelf werken aan uitdagende voorbeelden uit de praktijk van onze specialisten.

De training is voor iedereen te zien als een specialisatie. De opzet is evenwel zo praktisch en direct toepasbaar dat deze ook zonder vooropleiding gevolgd kan worden. 

Locatie, tijdstippen en accomodatie

Volledig verzorgd

Deze training is is niet alleen didactisch, maar ook voor het overige volledig verzorgd. U krijgt ook een lunch aangeboden. Alles is in de prijs inbegrepen. 

De training wordt gegeven op onze eigen trainingslocatie te Zeist, die uitstekend bereikbaar is door de centrale ligging met een parkeergarage onder het kantoor. 

Deze training wordt gegeven op een vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.  

Lesgeven in ons specialisme

We geven al decennialang interactieve trainingen in het arbeidsrecht. Ons specialisme in dit onderwerp gaat verder. Onze klachtencommissie is toonaangevend in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag. We werken onder andere voor de ANWB en het Internationaal Strafhof. Onze trainers zijn dagelijks in de praktijk met deze materie bezig. Deze trainingen over het omgaan met ongewenst gedrag ligt dus volledig binnen ons specialisme.

 

De prijs

€ 395,– voor deze trainingsdag

De prijzen zijn all-in en daarin is alles inbegrepen (lunch, drinken, materiaal, certificaat). Wij kunnen de training vrij van BTW aanbieden omdat wij geaccrediteerd onderwijs verzorgen.  

Plan telefonisch uw dag

Wilt u zich inschrijven, neem dan telefonisch contact op om in overleg een dag te bepalen. U belt hiervoor met ons secretariaat:

Buiten kantooruren kunt u het bel-mij-terug formulier invullen. U kunt ook per mail contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder: secretariaat@an-i.nl

 

klachtencommissie
    ongewenst gedrag

Klachtencommissie ongewenst gedrag
T.a.v. secretariaat (mw. Ivanka Schreuder)
Jagerlaan 12     3701 XJ Zeist

secretariaat@kcog.nl   

     08877-08855

      Bel-mij-terug formulier

Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:

ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV,  ST PHILADELPHIA, NVVP,  VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.