Interactieve trainingen voor de bemiddelaar
Een training bij de specialisten van de klachtencommissie
Een training bij de specialisten van de klachtencommissie
Na een melding over ongewenst gedrag is de rol van de bemiddelaar om in goed overleg met partijen een gedragen oplossing te bereiken.
Er komt veel bij kijken om partijen neutraal en zonder oordeel verder te helpen. Partijen zijn namelijk in eerste instantie bezig met de feiten in de zin van ‘wat is er werkelijk gebeurd?”. Ze hebben ook hun gedachten over de kwalificatie van het gedrag, want gaat het om seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en/of pesten. Ze hebben het over hun eigen ervaring bij de situatie en het kan ook lastig zijn voor een melder om alles echt uit te spreken en voor de ander om zich daarin aangesproken te voelen.
Hoewel een bemiddelaar niet aan feitenonderzoek doet, is inzicht in de positie van partijen en de kwalificatie van het gedrag wel belangrijk. Het verschil in perceptie, de ervaringen en bedoelingen zullen namelijk uitgesproken worden. Hoe help je partijen door deze fase heen? Hoe kun je hen helpen om zich naar elkaar uit te spreken en inzicht in de ander te krijgen?
In de ochtend van deze interactieve training gaat het om het inzicht in de vormen van ongewenst gedrag en de posities van partijen. Inzicht derhalve in hun situatie, met de focus op wat er nodig is zodat beide partijen zich gehoord voelen en er over en weer begrip ontstaat. Dat is een basis om een oplossing te bespreken, want zonder dit inzicht en begrip is bemiddelen niet goed denkbaar.
In de middag verschuift de focus naar het realiseren van een oplossing waar beide partijen zich goed in kunnen vinden. Daarvoor zal helder moeten zijn wat het doel van het overleg is en wat partijen als een echte oplossing ervaren. Wat partijen nodig hebben en van elkaar mogen verwachten, zal besproken moeten worden.
Een bemiddelaar realiseert helderheid over het doel van het overleg en is op een neutrale wijze constructief. Een bemiddelaar denkt ook mee en kan putten uit een breed scala aan oplossingen die tijdens de training behandeld worden. Ondertussen leert de bemiddelaar wat er wel en niet kan en ook kan de bemiddelaar partijen enig inzicht geven in wat er gebeurt als er geen onderlinge oplossing wordt bereikt. Een belangrijke rol die op een cruciale fase in een arbeidsverhouding beslissend kan zijn.
Het gaat om training waarna door inzicht en overzicht het oplossend vermogen wordt vergroot.
Een unieke kans
Deze training is geen dag van toehoren, maar een interactieve werkvorm in kleine groepen. Deelnemers leren ieder facet helder te vertalen en doeltreffend op te pakken.
De training is voor iedereen te zien als een specialisatie. De opzet is evenwel zo praktisch en direct toepasbaar dat deze ook zonder vooropleiding gevolgd kan worden.
Volledig verzorgd
Deze training is is niet alleen didactisch, maar ook voor het overige volledig verzorgd. U krijgt ook een lunch aangeboden. Alles is in de prijs inbegrepen.
De training wordt gegeven op onze eigen trainingslocatie te Zeist, die uitstekend bereikbaar is door de centrale ligging met een parkeergarage onder het kantoor.
Deze training wordt gegeven op een vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
We geven al decennialang interactieve trainingen in het arbeidsrecht. Ons specialisme in dit onderwerp gaat verder. Onze klachtencommissie is toonaangevend in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag. We werken onder andere voor de ANWB en het Internationaal Strafhof. Onze trainers zijn dagelijks in de praktijk met deze materie bezig. Deze trainingen over het omgaan met ongewenst gedrag ligt dus volledig binnen ons specialisme.
€ 395,– voor deze trainingsdag
Wilt u zich inschrijven, neem dan telefonisch contact op om in overleg een dag te bepalen. U belt hiervoor met ons secretariaat:
Buiten kantooruren kunt u het bel-mij-terug formulier invullen. U kunt ook per mail contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder: secretariaat@an-i.nl
klachtencommissie
ongewenst gedrag
Klachtencommissie ongewenst gedrag
T.a.v. secretariaat (mw. Ivanka Schreuder)
Jagerlaan 12 3701 XJ Zeist
Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:
ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV, ST PHILADELPHIA, NVVP, VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.