Hoe gaat u als werkgever om met een klacht of melding?

Hoe gaat u als werkgever om met een klacht of melding?

Omgaan met discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten

Wat zijn de eerste stappen als er een melding komt?

Als u een klacht of melding over bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie of agressie krijgt, gaat het om een situatie die onder uw zorgplicht valt. Hoe overtuigend de melding ook is, het belang van de beklaagde vraagt ook om zorgvuldigheid. Hoe gaat u rationeel om met zo’n gevoelig onderwerp?

De klager en beklaagde hebben beiden verwachtingen van u

De eerste realiteit is dat u veelal te maken heeft met verschillende personen die op u rekenen. Zij willen beiden beschermd en zorgvuldig behandeld worden. De klager geeft aan gekwetst te zijn, terwijl de beklaagde niet ten onrechte beschuldigd wil worden. Beide partijen willen dat u aan hun kant staat en maatregelen treft. Wees evenwel behoedzaam, want als u nu al een kant kiest gaat het snel mis.

Uw voornaamste rol in deze situatie is ‘regelaar’

 

Juist omdat u als werkgever niet zelf in het spanningsveld wilt komen tussen de klager en beklaagde, is het goed om de rol van regelaar aan te nemen. Zo kunt u zonder oordeel te vellen er wel voor beide partijen zijn en het proces in goede banen leiden. 

Wat kunt u in het belang van beide partijen regelen?

  1. Vertrouwenspersonen – organiseer dat de klager en de beklaagde terecht kunnen bij verschillende vertrouwenspersonen;
  2. Haal partijen uit elkaar – als doorwerken geen optie is, regel bijvoorbeeld het op non-actief stellen van de beklaagde;
  3. Vertrouwelijkheid – zorg dat vertrouwelijkheid wordt bewaakt en niemand eigenhandig tot onderzoek overgaat;
  4. Een gesprek – als de klager daarvoor kiest, regel dan een gesprek tussen de klager en beklaagde, mogelijk in het bijzijn van een vertrouwenspersoon of bemiddelaar;
  5. Een onafhankelijk onderzoek – als de klager wenst dat u disciplinaire maatregelen treft of overgaat tot ontslag van de ander, dan moet eerst vastgesteld worden of de klacht gegrond is. U regelt dan een onderzoek bij een klachtencommissie;
  6. Tref maatregelen – op grond van een oordeel van de klachtencommissie kunt u waar nodig passende maatregelen treffen.

 

Praktische informatie

Veel informatie over de verschillende vormen van ongewenst gedrag, het voeren van gesprekken, de rol van de vertrouwenspersoon en de klachtenprocedure staat in onze Toolbox. 
Toolbox - omgaan met ongewenst gedrag
Beleid tegen ongewenst gedrag vraagt om de inzet van alle betrokkenen. Een integrale aanpak maakt de organisatie veerkrachtig. Lees meer over de rollen van alle betrokkenen:  
Integrale aanpak - ongewenst gedrag

Voorlichting & behandeling door de klachtencommissie

Voorlichting & behandeling door de klachtencommissie

Waarvoor kunt u terecht bij de klachtencommissie? 

Voorlichting over hoe u omgaat met een melding

Onze voorlichters kunnen u van advies voorzien. U hoeft daarvoor niet aan ons verbonden te zijn. We geven u antwoord op iedere denkbare vraag over hoe u omgaat met ongewenst gedrag en de melding hierover. We helpen u om de juiste stappen te kunnen zetten, ook als er nog geen procedure nodig is. 

Behandeling van een klacht door de klachtencommissie 

Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Voor de behandeling van deze klachten hoeft u niet bij ons geregistreerd te zijn. Wij kunnen u over dit traject nader informeren. 

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen

Telefonisch   08877-08855  of per mail   secretariaat@kcog.n

Bel-mij-terug formulier.

Een klachtenprocedure moet aan de volgende normen voldoen:

Om van waarde te zijn voor alle partijen dient de procedure aan strenge eisen te voldoen. Onafhankelijk betekent dat de klager en beklaagde geen bekenden van commissieleden zijn, de commissie geen belang heeft bij een uitkomst en zich bovendien niet door de werkgever laat beïnvloeden richting een bepaalde uitkomst en dus voldoende objectieve afstand in acht neemt.

De commissieleden moeten specialisten zijn in het analyseren van de feiten en het juridisch kwalificeren van het vastgestelde gedrag, met gevoel voor het persoonlijke aspect en inzicht in het organisatorische geheel.

Naast kennisgeving van de klacht aan de beklaagde en duidelijkheid over de te voeren procedure, heeft iedere klager en beklaagde toegang tot alle informatie op grond waarvan de commissie tot een oordeel komt. Opdat beklaagde zich moet kunnen verweren, kunnen klagers en getuigen niet anoniem blijven. Klager, beklaagde en werkgever krijgen gelijktijdig het oordeel.

Iedere klager en beklaagde heeft gelijke kansen in de procedure en heeft de gelegenheid gehad om op alle informatie te reageren.

Iedere belanghebbende heeft er belang bij dat de behandeling van de klacht niet onnodig lang op zich laat wachten, omdat dit een te grote wissel trekt op klager en beklaagde en ook op de organisatie. Voortvarend is normaal een doorlooptijd van 4 tot 6 weken.

De klacht wordt zo veel als mogelijk vertrouwelijk behandeld en documenten worden beveiligd om verspreiding tegen te gaan. Het horen van getuigen zal alleen plaatsvinden als de verwachting is dat deze op een wezenlijk onderdeel aan de waarheidsvinding kunnen bijdragen.

Het doel van de behandeling van de klacht is dat naast het gegrond of ongegrond zijn van de klacht, helderheid ontstaat over de vastgestelde feiten en er inzicht komt in de omstandigheden.

Binnen 5 weken een helder en onafhankelijk oordeel!

Achtergrond & werkwijze van de klachtencommissie

Achtergrond & werkwijze van de klachtencommissie

Waarom een klachtencommissie?

Bij klachten over ongewenst gedrag zijn de belangen groot. Indien de klacht gegrond is, dan kan dat vergaande gevolgen hebben voor de beklaagde. Wordt de klacht ongegrond bevonden, dan zal dat de klager ook niet onberoerd laten. Beide partijen, de klager en de beklaagde, willen daarom een zorgvuldige en eerlijke behandeling.

De betrokken organisatie wil normaal gesproken zelf ook dat er objectief naar de klacht wordt gekeken door personen die daarover een onafhankelijk oordeel kunnen vormen en geen belang hebben bij de uitkomst. Om voorgaande te waarborgen wordt de klacht door de klachtencommissie behandeld.

Beleid tegen ongewenst gedrag vraagt om een integrale aanpak. De commissie is voor werkgevers een onderdeel van het beleid dat werkgevers voeren. 

U kunt werknemers een volwaardige klachtenregeling bieden door te verwijzen naar klachtencommissie ongewenst gedrag. Dat kan als volgt:

“Indien u een klacht heeft over ongewenst gedrag, dan kan deze klacht behandeld worden door de klachtencommissie ongewenst gedrag. Alle informatie over deze klachtenregeling staat op de website: www.kcog.nl.”

Hoewel een registratie niet verplicht is, zal het wenselijk zijn dat wij weten dat u naar ons verwijst. Ons secretariaat kan u een inschrijfformulier toezenden. Aan deze inschrijving zijn geen kosten verbonden. 

Meerdere externe deskundigen zitting in de klachtencommissie. Onder normale omstandigheden zullen de heer mr. Ulli Hoogland, mevrouw mr. Tjitske Hovenga – Dijkstra en /of mevrouw mr. Rachel van Ederen in de commissie zitting nemen. 

Op verzoek van een organisatie kan er ook een enkel lid vanuit de organisatie in de klachtencommissie zitting nemen. Dat betekent dat er naast de meerderheid aan externe leden in de commissie een “intern” lid in de commissie deelneemt. Voorwaarde is natuurlijk dat degene naast deskundig ook volledig onafhankelijk is en derhalve geen belang heeft bij de uitkomst. Een dergelijke samenstelling zal zich normaal alleen voordoen bij opdrachten voor grote organisaties.

Klachten met grote belangen vragen om een balans tussen een voortvarende en zorgvuldige procedure. De tijd wordt scherp in de gaten gehouden, juist omdat deze klachten de onderlinge verhouding onder druk zetten. 

De kosten van het onderzoek worden gedragen door de werkgever. Voor het werk van de commissie wordt een uurtarief gerekend van € 195,00 (ex btw). Bij een hoorzitting waarbij meerdere leden van de commissie aanwezig zijn en bij beraad door de commissie geldt ook dit uurtarief (dus niet de prijs per lid). De werkzaamheden worden gespecificeerd bijgehouden.

De commissie behandelt klachten in opdracht van werkgevers. Dat geldt voor werkgevers die zich vooraf bij ons aangesloten hebben en voor werkgevers die de commissie eenmalig inschakelen.

Mevrouw Ivanka van Netten van ons secretariaat kan u nader informeren over de verwachte tijd en kosten. U bereikt haar met het nummer 08877-08855 of per mail: secretariaat@kcog.nl.

Hoe schakelt u als werkgever de klachtencommissie in?

Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Voor de behandeling hoeft u niet (vooraf) bij ons geregistreerd te zijn. Wij kunnen u over deze procedure nader informeren. 

Voor advies of informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder van ons secretariaat:

Telefonisch   08877-08855  of per mail   secretariaat@kcog.nl

Werkwijze van de commissie

Een klager meldt zijn of haar klacht bij de werkgever. De werkgever geeft de klacht door aan het secretariaat van de klachtencommissie. De klager en beklaagde worden door het secretariaat geïnformeerd over de te volgen procedure.

Indien de werkgever naar ons verwijst voor het indienen van een klacht, dan kan de werknemer rechtstreeks bij ons de klacht indienen.

Als er vragen zijn, kan er contact opgenomen worden met mevrouw Ivanka Schreuder van ons secretariaat. Zij helpt u dan verder (telefoon: 08877-08855 en secretariaat@kcog.nl).

Na ontvangst van de gemotiveerde klacht krijgt de klager de gelegenheid om een mondelinge toelichting te geven. Daarna is het aan de beklaagde om zich te verweren. zowel mondeling als schriftelijk.

Klager en beklaagde krijgen beiden voldoende gelegenheid om op elkaars standpunten te reageren. De commissie kijkt ook naar wat er verder nodig is voor de behandeling van de klacht, zoals het horen van getuigen of het opvragen van gegevens.

De commissie is volledig transparant over alle informatie die zij heeft ontvangen. 

Uitbrengen van de bevindingen

De commissie zal na het bestuderen van de standpunten een rapport opstellen. In dit rapport worden de gevolgde procedure, de feiten en de standpunten behandeld, naast het oordeel over de vraag of de klacht voldoende aannemelijk is geworden en dus gegrond is. Het rapport wordt gelijktijdig naar de klager, de beklaagde en de werkgever verzonden. Uiteindelijk bepaalt de werkgever welke rechtsgevolgen er aan de bevindingen uit het rapport worden gekoppeld.

klachtencommissie
    ongewenst gedrag

Klachtencommissie ongewenst gedrag
T.a.v. secretariaat (mw. Ivanka Schreuder)
Jagerlaan 12     3701 XJ Zeist

secretariaat@kcog.nl   

     08877-08855

      Bel-mij-terug formulier

Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:

ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV,  ST PHILADELPHIA, NVVP,  VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.