Concept klachtbrief

Hieronder vindt u de tekst van de concept-klachtbrief. Eventueel kunt u de brochure voor werkgevers meesturen ter informatie van uw werkgever.

(Naam werkgever van de beklaagde)
(De verantwoordelijke persoon bij de werkgever van de beklaagde)
(Straat)
(Postcode en plaats)

Per (aangetekende) post en/of per e-mail verzonden naar: (naam verantwoordelijke)

Datum: …
Betreft:  klacht ongewenst gedrag

 

Geachte (naam verantwoordelijke),

Er heeft zich een situatie voorgedaan waarover ik een klacht wil indienen met betrekking tot ongewenst gedrag. 

A. Omschrijving van de werksituatie

Ik zal eerst een omschrijving geven van de situatie waarin het ongewenste gedrag heeft plaatsgevonden.

Hier kunt u een omschrijving opnemen van de situatie waarin het ongewenst gedrag zich heeft voorgedaan. Bijvoorbeeld uw werksituatie, zoals de locatie en de afdeling waar u werkt, wat uw functie is, wie uw leidinggevende is. Dient u als burger (dus geen werknemer) een klacht in, dan kunt u aangeven in welke situatie u te maken heeft gehad met de betrokken werknemer van deze werkgever.

B. Mijn klacht in het kort

Mijn klacht is: … (korte omschrijving van de klacht)

C. De toelichting op mijn klacht

Ik zal een schets geven van de omstandigheden die mij aanleiding geven om de klacht in te dienen. Ik zal hieronder zo veel als mogelijk de feiten weergeven en de gebeurtenissen in tijd beschrijven. 

Laat ik beginnen met…

Graag zo compleet en concreet mogelijk de relevante feiten schetsen. Geef duidelijk aan wanneer wat heeft plaatsgevonden. Als er getuigen zijn, dan kunt u deze noemen. Kunt u de gedraging niet zelf bewijzen, dan kunt u het aannemelijk maken door uit te leggen waaruit gedragingen indirect afgeleid kunnen worden

D. Wat is er eerder door mij ondernomen

Ik heb wel / niet getracht om de klacht te bespreken met (beklaagde).

Optie 1: Dit overleg is als volgt verlopen … Uit dit overleg is uiteindelijk gekomen dat …

Optie 2: De reden om mijn klacht niet te bespreken is …

Verzoek tot onderzoek en maatregelen

Graag zie ik een ontvangstbevestiging van de klacht tegemoet en word ik geïnformeerd over de verdere procedure. 

Ik wens dat de klacht zorgvuldig onderzocht gaat worden. Met een zorgvuldig onderzoek bedoel ik een onderzoek dat voldoet aan 7 waarborgen die gelden bij de klachtencommissie ongewenst gedrag (zie kcog.nl).

Ik vertrouw erop dat zowel tijdens als na het onderzoek passende maatregelen genomen worden.

Met vriendelijke groet,

… (uw naam)